Terug naar overzicht
Toyota-Yaris-exterieur-rijdend-model-2022

Blikvanger van de maand: Yaris

Hybride allemansvriend en ware alleskunner

De nieuwste Toyota’s zijn fantastisch, maar dat betekent niet dat de oudere modellen geen plekje in de spotlight verdienen. De Yaris is een allemansvriend, die in zijn vele vormen al vele harten heeft veroverd. En dat is ook hartstikke logisch, want de Yaris heeft alles: hij is betaalbaar, zuinig, ruim, dynamisch en heel erg leuk. Met een gebruikte Yaris hoef je je nergens zorgen over te maken.

Griekse mythologie

Ken je de drie Gratiën uit de Griekse mythologie? Dat zijn Aglaia, Euphrosyne en Thalia, die de mensheid schoonheid, glans, vreugde en opbloeiend geluk brachten en daarmee een inspiratiebron vormden voor ontelbare kunstenaars en muzikanten. De drie dochters van Zeus – of van Dionysos en Aphrodite, daarover zijn experts het nog steeds oneens – worden in het Grieks aangeduid als ‘Charites’, met ‘Charis’ als enkelvoud. Van dat woord is de naam Yaris afgeleid. Toyota wist meteen: we gaan een mooie auto maken.

Toyota-Yaris-exterieur-logo-model-2019
Toyota-Yaris-Cross-exterieur-voorkant-in-fabriek-assemblage_Medium-Landscape
I ain’t worried

Toen onlangs de tien miljoenste Yaris van de lopende band rolde, schalde het nummer I Ain’t Worried van One Republic door de fabriek in het Franse Valenciennes. Dat was natuurlijk geen toeval, want die ene pakkende regel – “Keeping dreams alive, 1999, heroes” – is op het lijf van de Yaris geschreven. Het leven van de Toyota Yaris begint namelijk in 1999, met een enorme taak: het succes van de haast legendarische Toyota Starlet voortzetten. 

Toyota-Yaris-exterieur-rijdend-model-2019
Vriendelijke allrounder

Bijna vijfentwintig jaar, tien miljoen exemplaren en vier generaties later kunnen we zeggen: missie geslaagd. De Yaris begon met een vrolijk, op Europa gericht design en met vertrouwde en super betrouwbare benzine- en dieselmotoren onder de motorkap. Later werd de Yaris niet alleen steeds hipper, hij werd ook hybride en daarmee een nóg groter succes. De generatie die in 2020 werd opgevolgd door de huidige Yaris was een vriendelijke allrounder, terwijl de Yaris van nu een dynamische auto is die helemaal in het heden past. Het goede nieuws is: beide generaties zijn een buitenkans voor de occasionkoper!

Toyota-Yaris-exterieur-motorkap-model-2019
Toyota-Yaris-exterieur-geparkeerd-achterkant-schuinvoor-model-2019
Nog een heel leven voor zich

Wie bijvoorbeeld kiest voor deze bronskleurige Yaris 1.5 Hybrid Dynamic uit 2019, koopt een ware alleskunner. De Yaris, met nog maar 66.000 kilometer op de klok, heeft ook nog een heel leven voor zich. Met een vermogen van 100 pk moet je je serieus inspannen om meer dan 5 liter benzine per 100 kilometer te verbruiken en de optielijst staat bol van de veiligheidssystemen en leuke gadgets. Zelfs met een achteruitrijcamera, automatische airco, navigatie en cruise control aan boord is er nog ruimte genoeg voor vier volwassenen en een bergje bagage.

Toyota-Yaris-interieur-dashboard-model-2019
Licht en ruimtelijk

Vanbinnen is de Yaris licht en ruimtelijk. Of je nou klein of groot bent, stuur en stoelen laten zich altijd verstellen tot een fijne zitpositie. Als hybride is de Yaris rap genoeg, maar het motorgeluid houdt zich altijd lekker afzijdig. Middenin het dashboard bevindt zich een groot multimediascherm, met navigatie en Bluetooth. Een fijne plek dus, of je nou onderweg bent naar de supermarkt, of naar een Europese hoofdstad.

Toyota-Yaris-interieur-dashboard-model-2022
Toyota-Yaris-exterieur-rijdend-schuinvoor-model-2022
Lekker stukje sturen

Wie voor een Yaris van een jaartje jonger gaat, komt terecht in de huidige generatie. Daarmee kun je ook naar een stad, maar dan is het aan te raden om onderweg een bergpasje mee te pakken. De nieuwe Yaris rijdt namelijk ontzettend lekker heeft net als de bestuurder plezier in een lekker stukje sturen. De hybride aandrijflijn is net wat gretiger en klinkt ook zo. Met 116 pk ben je een geduchte concurrent voor enthousiaste stoplichtsprinters. Maar het verbruik dan? Voor meer dan 5 liter per 100 kilometer moet je nog steeds je best doen.

Toyota-Yaris-exterieur-motorkap-model-2022
Dynamischer en sportiever

Die nieuwe Yaris is bovendien gewoon erg leuk om naar te kijken. Weg is het bescheiden design van 2019. In plaats daarvan kwam een vloeiend vormgegeven koetswerk met scherpe lijnen, opvallende details en een voorkomen dat maakt dat je nog een keer omkijkt. En nog een keer. Ook vanbinnen is er veel veranderd: de zitpositie is lager, het stuur dikker, de stoelen zijn beter gevormd en het dashboard is digitaal. Dat maakt het allemaal een stuk dynamischer en sportiever, een gevoel dat wordt ondersteund door de nog uitgebreidere multimediamogelijkheden in een nog groter scherm.

Toyota-Yaris-exterieur-geparkeerd-model-2022
Toyota-Yaris-exterieur-rijdend-schuinachter-model-2022
Approved Occasion

De nieuwe generatie – in dit geval een witte 1.5 Hybrid BiTone Special uit 2022, met net iets meer dan 10.000 kilometer op de klok – is minder voordelig geprijsd dan zijn oudere, bronskleurige broertje. Maar dan nog is de prijs vriendelijk. Welk bouwjaar of welk model je ook kiest: als je een Yaris als Approved Occasion koopt, dan kun je rekenen op een volledige onderhoudsbeurt, 14 dagen omruilgarantie, garantie tot wel tien jaar, de Hybride Zekerheid Controle en 24/7 pechhulp in heel Europa. Dan weet je dus één ding zeker: I Ain’t Worried!

Inschrijven Toyota nieuwsbrief Toyota Yaris Occasions